تاریخ انتشار: ۰۶:۵۴ - ۲۲ مهر ۱۴۰۳

قیمت روز‌افزون ارابه‌های مرگ! | بار اقتصادی تصادفات برای کشور چقدر است؟

قیمت بی‌کیفیت‌ترین خودرو‌ها در ۴ سال گذشته چند صد برابر شده و مردم مجبور به استفاده از آن‌ها هستند. درحالی که در هر تصادف، به‌صورت میانگین ۲ تا ۳ نفر کشته یا مجروح می‌شوند و این روند خود به تنهایی موجب تحمیل بار سنگین اقتصادی به کشور شده است.

قیمت روز‌افزون ارابه‌های مرگ! | بار اقتصادی تصادفات برای کشور چقدر است؟

رویداد۲۴| «وطن امروز» تأثیر خسارات جانی و مالی تصادفات بر اقتصاد کشور را بازخوانی کرده و نوشته: «سازمان پزشکی قانونی در آخرین آمار خود اعلام کرد ۵۳ درصد جان‌باختگان سوانح رانندگی مربوط به صحنه تصادف هستند و تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد بیش از ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسیده است. از این تعداد، ۱۵ هزار و ۸۵۴ نفر مرد و ۴ هزار و ۱۹۱ نفر زن و کودک هستند. کارشناسان فراجا نیز در آخرین آمار‌ها اعلام کردند در حوزه واژگونی، تقریبا ۴۹ درصد افزایش مشاهده شده و رانندگان و سرنشینان خودرو‌های واژگون شده حدود ۵۹ درصد از جان‌باختگان سوانح رانندگی را تشکیل می‌دهند.»
این روزنامه با اشاره به اینکه «این تصادفات هزینه‌های زیادی به کشور و سیستم بیمه تحمیل می‌کند» نوشته: «بر اساس آمار‌های ارائه‌شده توسط سردار هادیانفر، معاون حمل‌و‌نقل وزارت راه و شهرسازی، هر تصادف فوتی معادل ۵ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می‌کند. فوت ۲۰ هزار و ۴۵ نفر و مجروح شدن نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر دیگر بر اثر تصادفات در سال، زیان اقتصادی سنگینی برای کشور ایجاد کرده است. اگر این تعداد را در عدد ۵ میلیارد تومان ضرب کنیم، هزینه هنگفتی بر کشور تحمیل شده است.»
در ادامه این گزارش آمده است: «با این احتساب حدود ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی کشور برای جبران خسارات تصادفات منجر به فوت هزینه می‌شود. با نگاهی به میزان تولید ناخالص داخلی که حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است و با مد نظر قرار دادن افزایش تصادفات نسبت به مدت مشابه سال گذشته، این حوادث بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل کرده که این مبلغ نزدیک به ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی را شامل می‌شود.»
روزنامه وطن امروز مفصل و با ارائه آمار به وضعیت تصادفات در ایران و دیگر کشور‌های پرداخته و نوشته: «بیش از ۸۰ درصد مسؤولیت تصادفات، در کشور‌های با آمار بالای فوتی ناشی از عامل انسانی است، اما همه تصادفات نباید منجر به مرگ شود.»
این روزنامه با تمرکز بر خسارات اقتصادی این تصادفات به بحث کیفیت و ایمنی خودرو‌ها در ایران ورود کرده و نوشته: «بررسی قیمت خودرو‌های ایرانی و کیفیت این خودرو‌ها (که به «ارابه مرگ» معروف شده‌اند)، نشان می‌دهد قیمت بی‌کیفیت‌ترین آنها، در ۴ سال گذشته چند صد برابر شده، این افزایش قیمت موجب شده مردم مجبور به تهیه این خودرو نسبت به دیگر خودرو‌های با قیمت بالاتر شوند. نتیجه این وضعیت، این است که در هر تصادف، به‌صورت میانگین ۲ تا ۳ نفر کشته یا مجروح می‌شوند و این روند خود به تنهایی موجب تحمیل بار سنگین اقتصادی به کشور شده است.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما